Päivystyksessä käyneet potilaat
08.04.2019
Olemme sopineet aikaisemmin, että jokainen päivystyksessä tai sairaalahoidossa käynyt asiakas käsitellään seuraavan lääkärikierron aikana. Nyt olen saanut palautetta, että näin ei tapahdu. Samoin on ollut tilanteita, jossa päivystävää lääkäriä ei ole konsultoitu ennen Acutaan lähettämistä tai ambulanssin kutsumista. Päivystyskäynti tai sairaalahoito on merkittävä tapahtuma asumispalveluiden asiakkaille. Käynti, josta potilas ei hyödy, on sekä tarpeeton että potentiaalisesti haitallinen asukkaalle. Näistä tapahtumista on oltava hyvät kirjaukset aikaisemmin sovitun mukaisesti. Vastaavien hoitajien harteille jää myös sen varmistaminen, että jokainen työntekijä ymmärtää hoidon rajauksien merkityksen ja myös noudattaa niitä. Mikäli hoitojen rajauksissa on epäselvyyttä, tulee nämä epäselvät tilanteet käsitellä lääkärin kierrolla moniammatillisen tiimin kanssa niin, että kaikki ymmärtävät sovitut asiat.
Yhteystyöterveisin
Lauri Seinelä
Kehittäjä ylilääkäri, IKI